Membaca jambatan ilmu.Namun, kepesatan kemajuan teknologi maklumat kini, menyebabkan remaja leka dengan ciptaan gajet-gajet terkini dan mengabaikan amalan membaca dalam kehidupan.
Bincangkan usaha-usaha untuk
menggalakkan amalan membaca dalam kalangan remaja.
Memang tidak dapat dinafikan dalam meneroka zaman kepesatan kemajuan teknologi maklumat kini, manusia cenderung kepada kebendaan. Justeru, amalan membaca telah diabaikan dalam kalangan masyarakat terutama golongan remaja kerana mereka leka dengan ciptaan-ciptaan gajet teknologi maklumat seperti telefon bimbit dan internet. Sebenarnya, kepentingan membaca sebagai wahana untuk menimba ilmu pengetahuan terpancar melalui cogan kata yang sering diwar-warkan iaitu 'Membaca Jambatan Ilmu'. Malahan, amalan membaca sangat penting bagi mempercepat usaha kerajaan untuk merealisasikan Wawasan 2020 melalui pembentukan rakyat yang berilmu pegetahuan. Justeru, fenomena kurang membaca dalam kalangan remaja perlu dibenteras daripada berterusan. Persoalannya, apakah langkah-langkah berkesan yang perlu diambil untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan remaja.
Sebenarnya, usaha untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan
remaja mesti bermula daripada diri remaja sendiri. Hal ini demikian kerana, walaupun banyak
usaha yang dilaksanakan oleh pelbagai pihak, untuk menggalakkan amalan membaca
ini, namun tidak akan mendatangkan impak yang diharap-harapkan jika remaja
sendiri tidak mempunyai kesedaran tentang hal tersebut. Perumpamaannya 'kita boleh memaksa seekor
kuda untuk masuk ke dalam air sungai, tetapi kita tidak akan dapat memaksa kuda
tersebut minum air sungai tersebut'
Dalam hal ini, setiap remaja perlu menyedari akan betapa pentingnya
amalan membaca dalam mengubah diri mereka menjadi insan yang berilmu
pengetahuan dan berkualiti. Sehubungan
dengan itu, remaja perlu memiliki jati diri dan berpendirian teguh dalam
mengurus kehidupan mereka dan tidak hanya hanyut dan tenggelam dalam arus
kemajuan teknologi maklumat semata-mata.
Remaja juga mesti memiliki disiplin diri untuk memastikan amalan membaca
dipraktikkan setiap hari. Contohnya,
remaja boleh meluangkan sedikit masa untuk membaca surat khabar, majalah,
novel, buku-buku teks mata pelajaran, dan sebagainya sebagai rutin harian. Hal ini
boleh dilaksanakan dengan membuat jadual harian dan memasukkan aktiviti membaca
sebagai aktiviti yang utama. Justeru, jika remaja sendiri dapat mendisiplinkan
diri sendiri untuk mengamalkan aktiviti membaca ini, sudah pasti membaca akan
menjadi amalan dalam kehidupan mereka.
Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Selain itu, ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha
memupuk amalan membaca dalam kalangan anak-anak sejak kecil lagi. Bak kata
pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Justeru , amalan membaca perlu dipupuk oleh ibu bapa sejak kecil kerana
jiwa anak-anak kecil umpama sehelai kain putih, terpulang kepada ibu bapa untuk
mencorakkannya. Jiwa kanak-kanak juga
masih lembut umpama rebung dan mudah dilentur dan dididik menjadi insan yang
suka akan buku dan seterusnya suka membaca. Contohnya, sejak kecil lagi ketika
anak-anak belum boleh membaca, ibu bapa sendiri boleh membacakan untuk mereka
buku-buku cerita yang bersesuaian. Ibu
bapa juga boleh menghadiahi anak-anak mereka buku-buku pada hari ulang tahun
kelahiran ataupun sebagai penghargaan atas pencapaian anak-anak dalam pelbagai
bidang. Jelaslah, jika ibu bapa dapat
menyemai amalan membaca ini sejak anak-anak masih kecil, usaha untuk melahirkan
remaja yang suka membaca akan tercapai.
Tambahan pula, pepatah Melayu juga menyebut Bagaimana acuan, begitulah kuihnya yang
menjelaskan bahawa ibu bapa sendiri mesti mengamalkan budaya membaca di rumah
sekiranya ingin membentuk anak-anak yang juga gemar membaca. Hal ini demikian kerana, ibu bapa berperanan menjadi suri teladan
atau 'role model' kepada anak-anak terutama yang masih di bangku sekolah. Ibu bapa
perlu menjadikan amalan membaca
sebagai hobi yang menyeronokkan dan boleh dilakukan bersama-sama anak-anak.
Contohnya, ibu bapa boleh menyediakan satu ruang atau bilik di rumah sebagai
perpustakaan mini yang menempatkan pelbagai buku dan bahan bacaan untuk
keluarga. Di ruang inilah ibu bapa boleh membaca bersama-sama anak-anak pada
waktu lapang atau cuti hujung minggu.
Oleh itu, jelaslah sekiranya ibu bapa sendiri berjaya menjadikan amalan
membaca sebagai rutin kehidupan, pastilah amalan ini
akan dicontohi oleh anak-anak dan amalan mulia ini akan berkembang mekar
dalam sanubari mereka sehingga mereka melangkah ke alam remaja seterusnya
menjadi dewasa kelak.
Seterusnya, peranan pihak sekolah juga tidak boleh disisihkan dalam usaha menggalakkan amalan membaca ini. Hal ini demikian kerana, selain di rumah, remaja menghabiskan sebahagian besar masa mereka di sekolah. Justeru pihak sekolah perlu melaksanakan pelbagai program dan aktiviti untuk menggalakkan amalan membaca dalam kalangan pelajar-pelajar. Contohnya, melalui program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) yang dilaksanakan oleh pihak sekolah merupakan penggabungan semua aktiviti galakan membaca yang dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai kepada pelajar mengikut bilangan buku yang telah dibaca. Usaha-usaha galakan membaca yang berterusan perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah melalui aktiviti-aktiviti koakademik yang dikendalikan unit Pusat Sumber Sekolah, Ketua-ketua Bidang Mata pelajaran, Panatia-panatia Mata Pelajaran, persatuan-persatuan dan sebagainya. Contohnya, aktiviti seperti Bulan Bahasa, Bulan Membaca, pertandingan yang berkaitan dengan membaca dan sebagainya perlu dijalankan. Selain itu, semua guru perlu sentiasa menekankan kepentingan membaca kepada pelajar-pelajar dan memberi dorongan serta ganjaran yang sewajarnya. Oleh itu, sekiranya usaha-usaha untuk menggalakkan amalan membaca yang lebih sistematik, terancang dan berterusan akan membentuk pelajar-pelajar yang suka membaca dan seterusnya menjadi insan yang cemerlang pada masa depan.
Selain itu, masyarakat sekitar, seperti syarikat penerbitan buku,
majalah, surat khabar dan agensi-agensi kerajaan turut mempunyai peranan dan
tanggungjawab besar untuk menggalakkkan amalan membaca dalam kalangan
masyarakat. Sebagai contoh, syarikat
penerbitan surat khabar seperti Berita Harian dan New Straits Times boleh
membuat tajaan surat khabar keluaran mereka di sekolah-sekolah untuk dijadikan
bahan bacaan dan bahan bantu mengajar kepada guru di dalam bilik darjah. Syarikat penerbitan buku pula boleh
mengadakan pameran di sekolah serta memberi potongan harga yang bersesuaian
untuk menarik minat pelajar membeli bahan-bahan bacaan yang disukai. Pendedahan dan kemudahan memperoleh buku
sudah pasti menjadi pemangkin untuk menggalakkan pelajar membaca pelbagai bahan
bacaan dan tidak terhad kepada buku teks dan buku rujukan mata pelajaran sahaja.
Secara lebih meluas pula, syarikat penerbitan dan agensi kerajaan wajar mengadakan pameran bagi mempamerkan buku-buku dan bahan bacaan terbitan terbaru dan menarik isi kandungannya. Pesta buku juga harus diadakan untuk mempamerkan buku-buku dan bahan bacaan yang terbaru dan berkualiti. Dalam pameran dan pesta buku, pihak penganjur juga boleh menjemput penulis terkemuka untuk memberi peluang kepada sesiapa yang berminat dengan karyanya bersua muka. Aktiviti-aktiviti yang menarik ini pastinya akan mencetuskan minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja.
Kekangan utama untuk memupuk amalan membaca dalam kalangan remaja
khususnya dan masyarakat amya berkait rapat dengan kesukaran untuk mendapatkan
bahan bacaan. Oleh itu, dalam usaha
untuk membentuk masyarakat berilmu pengetahuan, pihak kerajaan tidak harus
menutup sebelah mata kepada masyarakat yang tinggal di luar bandar dan kawasan
pedalaman. Kerajaan telah menyediakan
perpustakaan awam dan perpustakaan bergerak untuk membekalkan pelbagai jenis
bahan bacaan kepada golongan ini.
Kemudahan untuk memperoleh bahan bacaan ini dapat menggalakkan mereka
untuk membaca. Juseru, untuk menyemai
kepentingan membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja adalah dengan
memperbanyak kempen membaca. Kempen membaca yang diadakan disertakan dengan
pelbagai aktiviti menarik, contohnya, pertandingan yang berkaitan dengan bahan
bacaan yang sesuai dengan tahap dan minat mereka secara berterusan. Dengan ini
jelaslah, dengan usaha kerajaan yang berterusan, visi untuk membentuk masyarakat
yang gemar membaca akan berjaya direalisasikan.
Ekoran daripada itu, salah satu wahana yang berkesan untuk memupuk minat
membaca ialah melalui media massa. Melalui media massa seperti radio,
televisyen, surat khabar dan internet, kepentingan membaca dapat dihebahkan.
Misalnya, melalui surat edaran atau
risalah, syarikat penerbitan boleh mempromosikan bahan bacaan yang baru
diterbitkan. Manakala melalui televisyen dan radio, orang awam berkesempatan
untuk mengetahui buku-buku yang baru diterbitkan serta isi kandungannya.
Program televisyen berbentuk rencana dan bual bicara tentang kepentingan
membaca perlu diperbanyak untuk menimbulkan kesedaran kepada masyarakat tentang
pentingnya amalan membaca.
Kesimpulannya, amalan membaca sangat penting untuk melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan dan matang akal fikiran. Remaja berilmu merupakan tonggak kepimpinan negara yang berkualiti pada masa depan. Justeru, semua pihak perlulah berganding bahu dan melangkah sederap dalam usaha untuk menggalakkan kanak-kanak dan remaja supaya gemar membaca untuk menyediakan generasi pelapis bakal pemimpin yang akan menerajui negara ke mercu kejayaan pada satu masa nanti. Sesungguhnya, generasi berilmu penjana kemajuan dan kemakmuran negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan